Pravidelně testuji techniku i své dovednosti. Občas jdu plánovitě v rámci svých projektů fotit a po cestě objevím něco zajímavého, najdu zajímavý výhled. Nakonec se tam zaseknu třeba na hodinu a na cílovou lokaci ani nedojdu. Na skalním ochozu Příhrazských skal se mi to stalo už několikrát. Tentokrát moji pozornost přitáhl provoz na D10 pohledem z výšky. Mrkněte se.
Ze skalního ochozu Příhrazských skal, nedaleko Drábských světniček, jsou pěkné výhledy na sever a severovýchod. Je hezky vidět Ještěd i zámek Svijany. A také dálnice D10.
Po dopravní tepně mezi Turnovem a Prahou stále frčí auta. Ve dne, v noci. Ideální příležitost pro dlouhé expozice. Jen to chce počkat na večer, na modrou hodinu. Tuhle dálnici jsem fotil už několikrát, z různých míst vzdálených od sebe pár kilometrů.
Jak to vypadá z vrchu před setměním, během modré hodiny i když už je obloha tmavá? A může být někdy dálnice úplně bez aut?
Expoziční údaje a nastavení
Fotil jsem teleobjektivem 70–200 mm nastaveným na ohniskovou vzdálenost 180 mm (na full-frame snímači). Protože už nebylo moc světla, fotoaparát jsem postavil na stativ, přesněji spíš tedy objektiv na stativ, protože má svůj ring a těžiště sestavy je spíš na jeho konci.
Dva osmička od Canonu v L provedení není žádný drobek a kdybych celou sestavu přišrouboval do závitu těla, asi se to celé skácí a nebude ani stabilní. Byl by znát každý menší poryv větru.
Citlivost jsem u večerních snímků nastavil na 400 ISO, clonu mezi f/16–22, u plnoformátu je potřeba více clonit, protože DoF není moc velká.
Nejprve jsem fotil expozičním časem okolo 1 sekundy. Nechtěl jsem mít světla aut hned úplně slitá do „hada“. Proto jsem i nastavil vyšší ISO 400. Dalším důvodem byl plánovaná expozice několika sad snímků pro další práci ve studiu.
Později jsem nastavení změnil na „hadoidní“ fotky, aby se lampy aut pořádně protáhly – ISO 100 a čas cca 30 sekund se zdálo být vyhovující. Mezitím se taky trochu setmělo, modrá v plné parádě.
Technika hvězdných drah
Jelikož mám zrcadlovku hacknutou a kromě klasického firmware jsem do ní nacpal i další speciální, mohu víc experimentovat. Nadstavba firmware mi nabízí mnoho funkcí navíc. Někdy se o tom rozepíšu víc.
Kromě klasických „jednoexpozic“ jsem pořídil i několik časosběrných sestav, vždy asi 20 snímků s 1sekundovou expozicí s odstupem 2 sekund.
Po „uležení“ a následném základním vyvolání v Lightroom jsem je spojil ve speciálním software do jedné fotografie. Podobně se spojují například fotky noční oblohy, kde jsou hvězdy – pro vykreslení jejich drah. Já tuto techniku však používám i pro jiné scény, nejen noční.
Kam zmizela auta?
Výhodou popisované techniky také je, že mám k dispozici více možností, jak může finální fotka vypadat. Díky určitému typu nastavení skládání expozic na počítači mohu docílit i toho, že… kam z dálnice zmizela auta?
Dálniční timelapse
Mám-li k dispozici více snímků, ve finále scénu i rozhýbu a celá dálnice „ožije“.
Tak zase někdy příště.