Jste v přírodě, koukáte se na krajinu, fotíte. Přijdete domů a z oblohy je jen bílá jednolitá plocha. Obloha je takzvaně „přepálená“, úplně vyšisovaná. Proč? A jak to změnit? Zkuste 10 tipů v článku.
Přepálená či vypálená obloha, to je častý jev na fotkách z běžných zrcadlovek v našich končinách. Proč bývá na fotografiích obloha tak ošklivá a úplně bílá? Jak je možné, že už i mobily, alespoň ty novější, scénu a oblohu zvládají vyfotit mnohem lépe, než to, co leze z velkého foťáku?
V tomto článku se pokusím přinést odpovědi i možná řešení, jak se vyšisované bílé oblohy na fotkách zbavit. Na začátek stručně popíšu, jak foťák i dnešní mobily fotky vytvářejí.
Jak fotí klasická zrcadlovka nižší či střední třídy
Fotografujete do formátu JPEG, asi jako většina fotografů? Navíc ještě v automatickém či poloautomatickém režimu nastavení expozice? Pokud ano, necháváte veškeré nastavení na fotoaparátu. Dělá si, co chce. Bohužel ne vždy se mu scénu povede vyfotit dobře, alespoň ne celou.
Fotíte-li třeba portrét, pak zřejmě přirozeně míříte na osobu, kterou fotíte. Fotoaparát podle toho nastaví expozici. Portrét může být vyfocený docela dobře, ale ten zbytek už moc ne, často hlavně obloha.
Česko-slovenské nebe, podobně jako v dalších okolních zemích Evropy, bývá často pokryté bílým závojem. Někdy méně, jindy více. Říkám tomu „igelit“.
Ve skutečnosti se jedná o kompaktní vrstvu oblak zvaných stratus, například cirrostratus nebo altostratus. Jsou to jednolité vrstvy mraků. Někdy skrze ně prosvítá modrá obloha, která však není úplně modrá, ale mléčně zabarvená. A taky přes ně prosvítá slunce, které však nemívá ostré obrysy. Spíš vypadá, jako by svítilo přes obří difuzní desku, prostě jako přes igelit.
Oblaka typu altostratus jsou ještě více bílá než cirrostraty. V zemích na pobřeží mají oblohu mnohem čistší, protože od moře fouká vítr a oblohu krásně vyčistí. Také na horách bývá obloha více čistá než dole v nížinách.
Další přitěžující okolnost – digitální snímače starších zrcadlovek mají malou dynamickou pružnost. To znamená, že co je ve skutečnosti tmavě šedé, na fotce už je černé. A zároveň co je na scéně světle šedé, je už na snímku bílé.
Celé je to navíc posílené tím, fotíte-li do formátu JPEG. Pojme totiž menší dynamický rozsah tónů scény, než když fotografujete do formátu RAW. Ale ani ten na to mnohdy nestačí.
Vyfotíte sice dobře portrét a tmavší části scény, jenže ty světlejší už jsou často úplně bílé, vyšisované, například zmíněná obloha, která na fotce zabírá velkou část.
No jo, ale co s tím? Dá se bílá obloha nějak vyřešit? Určité možnosti jsou. Jdeme na ně.
Cíl: ztmavit oblohu, spodek ponechat, jak je
Co je vlastně cílem? Většinou dobře exponovanou spodní část fotky nechat, jak je a ztmavit oblohu. I když je na ní český oblohový „igelit“, přesto obloha nějakou kresbu mívá. Podívejte se na nebe přes sluneční brýle a uvidíte.
Takže pokud se povede nějak docílit ztmavení oblohy, neměla by být už tak vyšisovaná a bude na fotce vypadat lépe. Možnosti:
1) Podexponujte a zesvětlete spodek
Jednou z možností je ztmavit celou fotku, čímž se obloha lépe vykreslí. A potom jen zesvětlit spodní část snímku. Zesvětlení potom uděláte během postprocesu na počítači nebo i na mobilu či tabletu.
Jak ztmavit fotku? V automatickém režimu měření expozice asi nijak, případně jen s obtížemi. Přepněte nastavení alespoň do poloautomatiky – do režimu Priorita clony (Av, A), Priorita času (Tv, S) nebo do režimu P. V těchto režimech můžete snímek ztmavit.
Uděláte to korekcí expozice. Slouží k tomu tlačítko se symbolem +/-, anebo druhý otočný volič, pokud máte na foťáku dva. Mrkněte do návodu k fotoaparátu.
Pokud je dole nějaký menší objekt, třeba květina, a ne vzdálená krajina, můžete spodní část snímku také něčím nasvítit. Hodí se k tomu například odrazná deska nebo blesk fotoaparátu, ideálně externí blesk s větším výkonem. Ten se dá navíc dobře napolohovat podle potřeby. Práci s bleskem ve dne zmíním v některém z dalších dílů seriálu 365 fotorad.
2) Použijte polarizační filtr
„Polarizák“ taky někdy může pomoci. Hlavně v případech, když slunce přes mraky trochu víc prosvítá a obloha je alespoň trošku modrá, byť za „igelitem“.
Podmínkou je, že fotíte v úhlu 90° od slunce. Čím menší anebo naopak větší úhel namířený objektiv se sluncem svírá, tím se účinek polarizačního filtru snižuje. Takže když máte slunce za zády, anebo fotíte v protisvětle, polarizák moc nepomůže.
3) Použijte šedý přechodový filtr
Další možností je na objektiv našroubovat, případně do držáku filtrů nasadit šedý přechodový filtr. Jestliže jej správně nastavíte, oblohu ztmaví. Přechodových filtrů je celá řada, mívají různě tvrdý přechod, různé zatmavení.
Nejlépe se pracuje se čtvercovými nebo obdélníkovými filtry, které si můžete v držáku posunout podle potřeby a podle horizontu fotografované krajiny. U filtrů, které máte na objektivu našroubované, to nejde. Ale existují filtry kruhové s různým dělením – mohou být ztmavené třeba jen v ⅓, v polovině nebo zatmavovat ⅔ scény.
„Přechoďáky“ používám jen výjimečně, považuju je za hroznou zdržovačku. Ale možnost to je a někteří krajináři nebo fotografové architektury s nimi fotí často.
Pro úplnost zmíním, že přechodové filtry se dělají i různě zabarvené. Jednu dobu frčel například tabákový přechodový filtr. Pořiďte si raději neutrálně šedý přechodový filtr, je nejpraktičtější.
4) Ztmavte oblohu v postprocesu
Oblohu můžete ztmavit i během zpracovávání fotografií na počítači, mobilu, tabletu. Ideálně je fotit do formátu RAW, aby snímač foťáku zaznamenal maximum toho, co je schopen zaznamenat. Ve foto editorech jsou dostupné lineární přechodové neboli graduální filtry, které si můžete na snímek natáhnout podle potřeby, ztmavit část scény, jak je libo.
Jenže když snímač žádnou kresbu oblohy nezaznamená, tak není co ztmavovat. Z bílé oblohy pak můžete udělat tak maximálně modrou nebo šedou. I to někdy k hezčí fotce pomůže.
Plánujete-li oblohu ztmavit na počítači, doporučuju fotit do RAWu, fotku trochu podexponovat, ať na obloze zůstane nějaká kresba oblak. Spodní část snímku pak většinou v pohodě zesvětlíte.
5) Domalujte oblohu
Tohle je už zásah do reality a osobně to nedělám. Oblohu a mraky si můžete na fotce taky doplnit třeba ve Photoshopu. Nejsem toho zastáncem, ale možnost to je. Tutoriálů, návodů, jak na to, seženete na internetu hromadu. Existují i speciální aplikace, hlavně pro mobily, které jsou na dokreslení oblohy přímo vytvořené.
6) Zkuste složit HDR ve foťáku
Některé novější zrcadlovky a bezzrcadlovky mívají funkci HDR. Zpravdila funguje jen při fotografování do formátu JPEG. Podívejte se do nastavení foťáku nebo do návodu, jestli ji tam máte.
Po zapnutí fotoaparát udělá sérii 3 nebo více snímků s různým automatickým nastavením expozice, díky čemuž docílí možnosti záznamu většího dynamického rozsahu tónů na scéně. Všechny snímky pak složí do jedné fotky. Chvilku to trvá. Vyzkoušejte, někdy HDR funkce funguje docela dobře. Ale jste pak bez formátu RAW.
7) Složte HDR snímek na počítači, v mobilu, tabletu
Když začali fotografové vytvářet HDR fotky, často to dopadlo katastrofálně a bývaly z toho omalovánky. Doba už naštěstí pokročila. Rozumní fotografové používají HDR k tomu, aby vyfotili, co vidí a co snímač foťáku na jednu fotku zaznamenat nezvládne. Postupuju taky tak.
Když vidím, že je scéna tonálně hodně složitá, jsou na ní velice světlé i tmavé tóny, fotím HDR. To znamená, že si zapnu expoziční bracketing a sériové snímání. Na jedno zmáčknutí spouště pak vyfotím 3 snímky. U extrémních scén i více. Ale 3 zpravidla stačí.
První fotka je podexponovaná, tmavší, aby zůstala na obloze kresba oblaků. Druhá je vyfocená tak nějak neutrálně, třetí světlejší, kde je dobře vidět spodní část scény.
Všechny 3 snímky potom skládám na počítači, je to automatický proces. Zvládne to většina pokročilejších foto editorů, jako je třeba Adobe Lightroom, i český Zoner.
Co je dobré vědět o fotografování do HDR
- Můžete-li, použijte stativ, ať s foťákem během fotografování 3 snímků nehýbnete, ale i s tím si foto editory dokáží poradit, pokud nehýbnete moc.
- HDR technika je použitelná především pro statické scény – krajinu, architekturu, na rychle se hýbající objekty vám moc nepomůže, byly by rozmazané.
- Pozor na bezpečný expoziční čas, hlavně u nejsvětlejší fotky ze série těch tří.
- Někdy ani HDR pak skládat nemusíte, jen si ze tří snímků vyberete nejlepší.
8) A není fotka jen blbě vyfocená? Pomozte si histogramem
Někdy by se třeba obloha vyfotila dobře, ale celá fotka je prostě moc světlá, přeexponovaná. U spodní, tmavší části to tolik vadit nemusí, jenže obloha už je pak vyšisovaná.
Kdy tohle hrozí? Především tehdy, když fotíte v podmínkách, kde je velké množství světla – venku na sněhu, na pláži a pokud kontrolujete fotky na displeji nebo dokonce „přes displej“ fotíte.
V takovém případe se snímek zdá na displeji pořád tmavý, a proto možná pomocí korekce expozice nebo změnou nastavení expozice stále zesvětlujete a zesvětlujete, až to přeženete. No a když pak přijdete domů, stáhnete fotky, kouknete na ně na monitoru počítači, jsou všechny přesvětlené.
Jak zabránit celkové přeexpozici? Mrkněte na histogram
Výbornou pomůckou, aby nevznikaly přeexponované přesvětlené fotky, je histogram. Ale jeho používání už je na další článek. Naštěstí jsem ho už dříve napsal > Jak fotit venku na ostrém slunci? Zapněte histogram.
9) Zakryjte oblohu
Dalším řešením, jak eliminovat přesvětlenou oblohu, je zakrýt ji. Pokud je na výsledném snímku obloha úplně bílá, nevypadá to moc hezky. Někdy je proto lepší, když na fotce není moc vidět. Čím oblohu zakrýt? Hodí se k tomu větve a listy stromů, skalní i zděné brány, portály, mosty. Někdy příště tuto možnost rozeberu víc.
Oblohu můžete z kompozice vynechat i úplně a fotit jen to, co je pod ní.
10) Počkejte na lepší světlo
Asi poslední možností docílení lepší oblohy je prostě si na ni počkat. Brzy ráno i večer kolem doby východu a západu slunce bývá celkově lepší světlo i obloha než v době poledne a odpoledne. Chcete lepší fotky? Vstaňte a vyrazte fotit dřív.
Znáte další možnost vylepšení oblohy? Dejte vědět
A to je asi tak všechno. Zapomněl jsem na nějakou další možnost, jak vyřešit nehezkou bílou oblohu? Dejte mi vědět, doplním.
Přeju pěknou oblohu a parádní fotky!