Píše se o nich všude – v knihách pro fotografy, v příručkách od výrobců fotoaparátů, na fotografických webech. Přesto se ve fotografiích stále opakují – časté a zbytečné chyby na fotografiích, hlavně kompoziční. Přitom by stačilo málo a fotka by byla mnohem hezčí. Máte je ve svých fotografiích také? Zbavte se jich a posuňte svoji fotografickou tvorbu o řád výše.
„Mně se to tak líbí, je to můj styl!“
„Mně se to ale tak líbí, já to tak chtěl/a, je to můj styl!“ Čtu to denně. V diskusích na fotowebech, ve skupinách na sociálních sítích.
Autoři, kteří nějakou základní začátečnickou chybu na fotografii mají, se často čertí. To je v pořádku, je to součástí vývoje osobnosti fotografa. Myslím, že si tím prošel každý. I já.
Na začátku své tvorby jsem nesl dost nelibě, když mi někdo kritizoval snímky. Teď jsem za to naopak rád. Navíc dokážu už docela dobře posoudit, zda se jedná o kritiku konstruktivní nebo jen pouhý trolling. Je-li kritika opodstatněná, beru si ji k srdci. Snažím se jí využít ve svůj prospěch. A navíc – vždyť mi kritik věnoval svůj čas!
Proč existují pravidla kompozice a kdo je určil?
Na úvod je dobré připomenout, proč jsou vlastně chyby chybami a kde se pravidla vzala. Pocházejí už z dávných dob malířů. Ti časem vypozorovali, které typy obrazů se publiku líbí, jaké méně a které vůbec.
Od malířů poznatky převzali fotografové. Účinky vnímání obrazů a fotografií na diváka se pak zabývali i psychologové.
Pokud se naučíte pár základních fotografických pravidel, budou vaše fotografie na diváka působit lépe.
Mnohdy diváci sami nedokáží určit, proč se jim ta či ona fotografie líbí více než jiná. Často je to právě díky tomu, že tu „pěknou“ fotku fotograf vytvořil v souladu se základními pravidly kompozice. Osvojte si je a tvořte hezčí snímky.
8 nejčastějších fotografických chyb
Než abych popisoval celou příručku kompozičních pravidel, zmíním raději 8 nejčastějších fotografických chyb. Míváte je na fotkách také?
1) Rušivé elementy na snímku, nepořádek na scéně, špatný výřez
Líbí se vám vizuálně čisté fotky nebo snímky plné rušivých prvků a balastu? Myslím, že spíš jednodušší, vzdušnější, lehčí scény. Stejný názor mívají členové odborných porot fotografických soutěží. Jednodušší snímky se více líbí i lidem na foto webech a sociálních sítích. Přitom se dost fotografů, hlavně těch začínajících, snaží do své fotky nacpat maximum předmětů na scéně. Diváka to ale pak ruší.
Naučte se ze začátku tvořit vizuálně jednoduché snímky. Pokud vám to zatím moc nejde, zkuste pro své fotky zvolit lepší výřez. V jednoduchosti je síla!
2) Kácející se svislice budov
Když zvednete hlavu nahoru a kouknete se na budovu, zdá se vám asi úplně rovná. Jenže když budovu vyfotíte, budou se její linie (svislice či kolmice) na fotografii kácet. Na fotkách se svislice kácejí často. Hříchem je to hlavně u snímků architektury, kde by měly být linie rovné jako pravítko.
Vyvarujte se zaklánění s fotoaparátem v ruce. Tím právě na fotce vznikají kácející se svislice. Anebo se klidně zakloňte, ale nechte si po okrajích budovy dost místa, ať můžete kácející se svislice srovnat během úprav fotografie na počítači – při postprocesu.
Čtěte také: Fotorada #60: 7 tipů, jak vyřešit kácení svislic budov na fotkách
3) Vytékající horizont
Obdobným nešvarem, jako jsou kácející se svislice, je i „vytékající“ moře ze snímku, jezero, rybník nebo krajina s křivým horizontem. Je to nepřirozené. A podle mě dost ošklivé.
Dejte na to pozor a vyfoťte horizont rovně. Nebo jej pak srovnejte na počítači.
4) Umístění hlavního objektu na střed
Jsou situace, kdy je dobré hlavní objekt nebo osobu umístit na střed. Avšak v drtivé většině to dobré není. Na diváka to nepůsobí dobře.
Osvojte si základní techniky kompozice – zlatý řez, kompozice na třetiny, pětiny nebo jiné varianty.
5) Fotografování dětí a zvířátek z výšky
Fotíte svého mazlíčka, ať už dvounohého nebo čtyřnohého? Tak je prosím foťte nejlépe z výšky jejich očí. Pokud je „cvaknete“ klasicky shora, ze své výšky, děťátko či zvířátko se na vás dívá zdola, což u diváka navozuje pocit vaší nadřazenosti nad robátkem, zvířátkem. Takové fotky nejsou moc hezké.
Fotografujte děti a zvířátka ideálně z výšky jejich očí. Ukažte divákovi jejich svět. Fotkám tím dodáte šmrnc.
6) Chybné zaostření – ostřete na oči
Technika správného zaostřování je někdy docela věda. Občas se to nepovede a fotka je rozmazaná. Může být rozmazaná z několika důvodů – kvůli pohybové neostrosti fotografa nebo pohybujícího se fotografovaného objektu, kvůli špatnému zaostření objektivu či příliš malé hloubce ostrosti.
Naučte se správně ostřit. Začínáte-li fotit, zaměřte se nejprve na nepohybující se objekty. Pokud fotografujete člověka či zvíře, ostřete na jeho oči.
7) Špatné světlo na scéně, chybně zvolená denní doba na fotografování
Když není pořádné světlo, není pořádná fotka. Proto si fotografové přejí „Dobré světlo.“ Správné světlo dodá snímku správnou atmosféru. Ale v poledne jej budete na scéně hledat těžko.
Chcete mít parádní fotografie? Přivstaňte si a fotografujte během ranní zlaté hodiny – krajinu, město i portréty. Jen musí svítit sluníčko. Anebo počkejte na zlatou hodinu večer.
Fotit se však dá i bez slunce – například snímky zamlženého lesa jsou také parádní. Anebo před bouřkou či po ní, po západu slunce, během modré hodiny, ve vánici i v dešti (pozor na poškození fotoaparátu).
Skoro kterékoliv méně standardní počasí se na fotografování dobře hodí. Záleží, co fotíte a jaký pocit chcete u diváka vyvolat, jaké sdělení mu předat. Ideální světlo vám k tomu pomůže. Je venku „šedivě“? Raději si počkejte na lepší světlo a zatím se věnujte třeba úpravě fotografií na počítači.
8) Žádný nebo špatný postproces – vylaďte si své fotografie
Úpravy k fotografiím patří už od vzniku oboru fotografie. Dříve fotografové své snímky upravovali v temné komoře, dnes na počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. Postproces k fotografii prostě patří, je její součástí.
Díky postprocesu máte docela dost šancí dohnat, co se vám v terénu nepovedlo. Nejde to vždy, ale často ano. Například chybné zaostření neopravíte asi ničím. Ale podexponovaný snímek jde doladit docela dobře, stejně tak si můžete pohrát s ořezem a z fotky odstranit rušivé prvky, opravit bílou oblohu. Nejlepších výsledků docílíte, když využijete maximum technických možností svého fotoaparátu a budete fotit do formátu RAW.
Naučte se své snímky upravovat na počítači, dostaňte ze svého foťáku maximum.
Zbavte se základních foto chyb a posuňte své snímky na vyšší úroveň
Když si dáte příště v terénu pozor na časté fotografické chyby, které jsem zmínil, budete mít hezčí fotky.
Naučte se základní kompoziční pravidla. A pak je třeba porušte
Jakmile ovládnete základní pravidla kompozice, pak si je můžete dovolit vědomě porušovat. Ale musíte vědět, proč to děláte. Jinak to bude na fotkách poznat.
Kam dál? Třeba na fotokurz nebo pro e-book se slevou
Zajímá-li vás o kompozičních technikách více, navštivte fotokurz kompozice (v přípravě), anebo si pořiďte e-book od kolegyně Lenky Komponujte fotky lépe a vynikněte z davu.
Vyjednal jsem pro vás speciální slevu na e-book 100 Kč. Při objednávce e-booku do políčka „Slevový kupón“ vložte kód: PINYKOMPO18
Co dalšího ve fotografování vylepšovat?
Na co dalšího se vrhnout dál, když už zvládáte základní pravidla kompozice? Přikládám pár tipů:
- Naučte se skvěle nastavovat expozici a ovládněte manuální režim.
- Vyzkoušejte si různé fotografické žánry. Vyberte si ten, který vás baví nejvíce.
- Hodně úspěšných autorů je úspěšných z důvodu, že se svojí tvorbou odlišují od ostatních, mají originální nápady. Třeba se vám také časem podaří najít svůj osobitý fotografický styl, díky kterému každý časem pozná, že je to vaše fotka. Ale to má asi ještě čas.
Jak se pravidla naučit?
Jak si základní pravidla vžít do své fotografické praxe? Jedním ze způsobů je časté fotografování a postupné vylepšování své tvorby, a u toho studování kompozičních pravidel z knížek, časopisů, internetu nebo třeba na fotokurzu.
Existuje ale ještě další způsob – prohlížejte si často fotografie jiných autorů, čtěte si názory a komentáře diváků. Můžete se připojit i do naší skupiny Fotogalerka, kde se o fotkách bavíme a hodnotíme je.
Domácí úkol: Odhalte fotky se základními fotografickými chybami
Na konec mám pro vás domácí úkol. Prohlédněte si každý den pár webových galerií jiných fotografů nebo fotky na sociálních sítích. Věnujte tomu aspoň 10–15 minut času denně. Zkuste se ve fotografiích naučit odhalovat základní kompoziční chyby.
Zda domácí úkol splníte či ne, je pouze na vás, známkovat nebudu. Může vám to však pomoci ke zlepšení své tvorby.
Když pak budete v terénu, možná už podvědomě začnete komponovat lépe a dáte si na chyby pozor, aniž nad nimi budete moc přemýšlet. Chce to cvik.
Dobré oko a světlo!