Proč se na fotografiích kácejí svislice, kolmice budov.

Proč se na fotografiích kácejí svislice, kolmice budov.

Jak poznat fotografa perfekcionistu od těch ostatních? Má na fotkách kolmice budov opravdu kolmé, tak jak vypadají ve skutečnosti. Někteří fotografové si ani nevšimnou, že se jim na snímcích svislice a domy kácejí. Anebo si všimnou, ale nechce se jim to řešit, případně nevědí, jak kácející se svislice srovnat. Křivé vertikální linie jsou jednou z častých kompozičních chyb. Ale existují i výjimky, kdy to nevadí. Vyzkoušejte 7 tipů, jak mít svislice hezky rovné.

Kácející se kolmice na snímku je kompoziční chyba

Kácející se kolmice budov a křivé svislé linie na fotce je častou kompoziční chybou začínajících fotografů, kteří fotí architekturu nebo třeba ulice města. Můžete se mnou nesouhlasit, ale je to prostě tak.

Kácející se svislice, křivé vertikály domu na fotografii.

Kácející se svislice, křivé vertikály domu na fotografii.

Proč jsem takový zastánce rovných linií budov? Odůvodnění mám více. Když se na scénu kouknete okem, kácí se na ní domy? Ne, nekácí. Pokud tedy zrovna nestojíte před šikmou věží v Pise, Tančícím domem nebo nefotíte ulice v Benátkách. V nich je různě nakloněných a pokřivených domů mnoho.

Jestliže si prohlédnete stovky obrazů od starých mistrů malířů, kteří malovali města, kostely, paláce – kácejí se na obrazech domy? Nikoliv. Doposud jsem ještě neviděl obraz, na kterém se malíři domy klátily jako vrávorající se opilec při návratu domů. Ale možná takové dílo existuje. Pokud ano, jedná se však zcela jistě o tvůrčí záměr autora.

Co jsou vlastně svislice, kolmice neboli vertikály, vertikální linie?

Jako svislice či kolmice se označují linie, které vedou zespoda nahoru nebo naopak. Vidět jsou hlavně u staveb, domů, mostních pilířů, sloupů, lamp, konstrukcí. Architekti je navrhli tak, aby svíraly se základy budovy pravý úhel 90 °.

Jestliže se svislice budovy kácejí, znamená to, že je mezi nimi na fotce ve spodní části jiný, zpravidla větší rozestup než nahoře. Nejvíce je to vidět v případě, kdy jsou na snímku dvě nebo více svislic.

Je-li na fotce pouze jedna křivá kolmice, například jen jedna svislá linie budovy, tolik vadit to nemusí. Avšak má-li budova viditelná obdélníková okna, vidět to bude i tak.

Přirozené jsou rovné svislice budov

Pokud se na fotce kácejí svislé linie budov, diváka to podvědomě ruší. Jestliže není ještě pokročilým divákem, možná nedokáže hned identifikovat, co jej na fotografii ruší. Čím méně kompozičních, rušivých elementů na fotce je, tím lépe. Celkový dojem z fotografie pak bude lepší.

Jak vznikají kácející se svislice?

Vznik křivých svislic je jednoduchý. Stačí, když fotoaparát při fotografování scény naklopíte nahoru, což je u fotografování budov a architektury běžné a časté. Dělá to mnoho turistů, kteří si třeba fotí Pražský orloj. Při záklonu fotografa je rovina snímače fotoaparátu vůči rovině čelní stěny budovy nakloněná, čímž na fotce právě vzniknou kácející se svislice.

Jestliže foťák naklopíte nahoru, například při fotografování vysoké budovy, bude se budova směrem nahoru na snímku zužovat.

Kácející se kolmice budovy.

Kácející se kolmice budovy.

A naopak – když foťák naklopíte dolů, bude se stavba na fotce zužovat směrem dolů. Ale to není tak časté. Stane se to asi jen tehdy, pokud budete budovu fotit z vyvýšeného místa, třeba z vyšší budovy či z vyhlídky.

„Kácí se“ i silnice a železnice – sbíhají se do dáli

Kácení svislic na fotografiích budov je vlastně to samé, jako když fotíte silnici nebo železnici, jejíž kraje se v dáli sbíhají. Tam je to však pouhým okem vidět více než v případě budovy.

Sbíhající se linie do dáli.

Sbíhající se linie v dáli.

Po vyfotografování, třeba širokoúhlým objektivem, se linie vozovky v dáli na fotce sbíhají ještě víc. Aby ne, vždyť snímač fotoaparátu s rovinou vozovky svírá často pravý úhel. Aby se linie silnice nekácely, nesbíhaly, bylo by potřeba fotit shora, třeba z dronu.

7 tipů, jak se vyhnout kácení svislic

Jak kácení svislic budov na fotkách zabránit? Možností je několik:

1) Držte foťák rovně, vyhněte se zaklánění směrem nahoru

První rada je snadná – prostě se nezaklánějte. Problémem však je, že se vám na fotku asi celá budova nevejde. Řešením je použití širokoúhlého objektivu.

Můžete také jít do domu naproti, vyjet výtahem nebo vyšlápnout zhruba do střední výšky budovy, kterou fotíte. Pak se vám tam scéna vejde už možná celá a hezky rovně. Je ale jasné, že tento postup asi nebudete řešit při běžném fotografování.

2) Zakloňte se a pak linie srovnejte na počítači – nechte si ale po stranách dost prostoru

Druhou možností je fotit „normálně“, tedy se záklonem. Budova se sice bude na fotce kácet, ale linie pak srovnáte ve fotoeditoru na počítači, tabletu nebo mobilu. Většina aplikací to umí, například Adobe Photoshop, Lightroom, Zoner a mnoho dalších.

Myslete však na to, že v rozích fotky po srovnání svislic vzniknou bílé plochy, trojúhelníky. Po ořezu se pak změní formát snímku a kus scény bude na fotce chybět.

Tip: Jak rovnat svislice v Lightroom popisuji v e-booku Rychlonávod na Adobe Lightroom

Nechte si proto na stranách kolem budovy dost místa. Pokud nemůžete jít od budovy dál, je dobré fotit širokoúhlým objektivem.

Rovnání svislic domu ve fotoeditoru.

Při rovnání svislic ve fotoeditoru většinou dochází k ořezu části fotografie a ke změně poměru stran.

Existují ale i aplikace, které fotku po srovnání kolmic sice také oříznou, ale chybějící místo automaticky dopočítají, domalují. Takže formát snímku pak zůstane stejný. Někdy se to povede, jindy ne. Záleží, jak okolí budovy vypadá. Aplikací, která toto umí, je například Snapseed od Google. Stáhněte si jej zdarma a vyzkoušejte.

3) Nasaďte tilt-shift objektiv a srovnejte roviny

Toto je spíš tip pro profíky. Na srovnání svislic budov už během fotografování se dá použít speciální tilt-shift objektiv nebo měch s naklápěcími rovinami. Jenže takové objektivy jsou velice drahé, práce s nimi pomalejší. Přikládám tedy jen pro doplnění.

Tilt-shift objektivy Canon 24 mm a Nikkor od Nikon.

Tilt-shift objektivy Canon 24 mm a Nikkor od Nikon.

4) Použijte funkci Panorama nebo snímek poskládejte z více fotek na počítači

Hodně dnešních foťáků i mobilů má funkci Panorama. Kromě fotografování krajiny do šířky ji zpravidla můžete použít i na fotky do výšky. Vyzkoušejte. Asi pak bude potřeba nějaký ořez a srovnání svislic v aplikaci. Ale máte šanci, že se vám na fotku budova vejde celá.

Jestliže funkci či režim Panorama nemáte, můžete vyfotit několik snímků, každý trochu posunutý nahoru. A výslednou fotku pak složit na počítači nebo v tabletu.

5) Jděte dál a budovu si přitáhněte – použijte teleobjektiv

Čím delší ohniskovou vzdáleností objektivu fotíte, tím je kácení svislic méně viditelné. Větším „zazoomováním“ dochází k vizuálnímu zplošťování scény na fotce. Pokud to lokální prostorové podmínky dovolí, jděte od budovy mnohem dál a „přitáhněte“ si ji zoomem, teleobjektivem. Kácející se kolmice pak nebudou tolik vidět.

6) Kupte si pohlednici a místo celé budovy vyfoťte raději detaily

Snažíte se vyfotit budovu celou? Pokud s sebou nemáte potřebnou výbavu, asi se to nepovede. Kupte si raději pohlednici a místo celé budovy foťte nějaké detaily. Bývají mnohdy zajímavější než celá budova, před kterou stojí nějaký „mravenec“ – váš kamarád nebo manželka.

Vytvořte fotky takové, aby bylo zjevné, o jakou budovu se jedná, ale nebylo to hned na první pohled „přiznané“. Aspoň divák trošku zapojí „myslivnu“ a představivost.

7) Naklopte svislice pořádně a udělejte z toho tvůrčí záměr

Dalším tipem je úplný opak. Pokácejte budovy pořádně, aby divák viděl, že to tak chcete na fotce záměrně mít. Takový postup se pak dá označit jako autorský záměr. Ale chce to cvik a trochu přemýšlení nad scénou. Jinak to asi nebude vypadat hezky.

Radnice Liberec – záměrné naklopení svislic budovy.

Nakloněné svislice budovy mohou být autorským záměrem, ale mělo by to být na první pohled znatelné.

Kdy kácení svislic na fotkách tolik nevadí?

Existují situace, kdy kácející se svislice rovných budov na fotkách nevadí, protože to není úplně důležité. Například v případě:

  • portrétní a svatební fotografie, jsou-li budovy na pozadí rozmazané,
  • když fotíte momentky, street, ale je to individuální,
  • v případě reportážní, dokumentární fotografie,
  • a jak už jsem zmiňoval – je-li to tvůrčím záměrem autora, pokud je to poznat.

Pozor, kácejí se i produkty a předměty

Jestliže fotíte produkty ve studiu, třeba krabičky s parfémy, tak pozor. Kácení jejich vertikál asi musíte také. Ale to jistě víte.

Nakloněné linie zvyšují dynamiku

Existují také situace, kdy se naklonit budovy docela hodí, protože to má vliv na celkový dojem ze snímku. Ale o tom zase někdy jindy.

Který postup rovnání svislic budov používáte vy? Napište mi, pokud jsem na nějaký zapomněl.

Přeji dobré světlo a rovné linie!