Používání fotografií zdarma z free fotobank – Ano nebo ne?

18. 10. 2017

Fotografie zdarma z free fotobank – ano nebo ne?

Jedním ze zdrojů, kde sehnat fotografie na firemní web či blog, jsou free fotobanky. Existuje jich velké množství. Snímky z nich získáte zdarma, případně jen s podmínkou uvedení autora či odkazu na fotobanku. Při používání fotografií zdarma však hrozí několik rizik. Přečtěte si, nač si dát při využívání snímků z free fotobank pozor.

Free fotobanky jsou lákadlem pro mnoho blogerů a provozovatelů webů. Poutavé snímky text článku hezky doplní, mohou pomoci ke zvýšení zájmu a vyšší proklikovosti například na sociálních sítích. Hodí se takové fotky i pro firemní web či blog?

I když free fotobanky nabízejí fotografie zdarma, může to být „vykoupeno“ negativy, na které je dobré myslet.

1 fotka na 1000 místech

Když ve free fotobance objevíte pěknou fotografii, je pravděpodobné, že už dávno visí na mnoha dalších webech. Možná i na webu vaší konkurence. Těch hodně pěkných fotografií, které se vám mohou hodit, totiž ve free fotobankách není zase tak moc.

Popřemýšlejte – stojí vám za to, aby si vaši zákazníci mysleli, že „kradete“ fotografie? Třeba je to napadne, protože už stejnou fotku viděli u konkurence.

Malý výběr snímků

Asi žádný fotograf nechce pracovat zadarmo. Proto se na free fotobankách často vyskytují i snímky s nižší technickou a obrazovou kvalitou. Nahrávají je tam hlavně nadšení amatéři. Výjimky však potvrzují pravidlo.

Čas jsou peníze

Máte-li firmu nebo živnost, zřejmě se potřebujete věnovat svému podnikání. Najít ideální, vyhovující fotografii ve free fotobance je časově dost náročné. Jejich vyhledávací algoritmy moc podrobné filtrování nenabízejí. Musíte procházet mnoho stránek výsledků, než vůbec najdete fotku, která se alespoň trochu blíží vaší představě.

Někdy je fotka na výšku, ale vy ji potřebujete na šířku. Anebo naopak. Případně má model/ka na fotografii nevhodné oblečení, pózu, zjevně to není evropský typ. Počítejte s tím, že budete muset prolézt mnoho stránek fotografií v několika fotobankách. To vás bude stát hodně času.

Měl fotograf oprávnění fotografovat?

I když je ve free fotobankách hodně fotografií lidí i budov, neznamená to, že je můžete legálně použít. Těžko můžete vědět, zda má fotograf vůbec souhlas od fotografované osoby (model release) či vlastníka nemovitosti (property release) k užití snímků. Zřejmě se to asi ani nedozvíte. Chcete-li takovou fotku použít, musíte to prostě risknout. Buď vám časem přijde obsílka s výzvou k náhradě škody, anebo ne.

Je na fotografii modelka nebo pornoherečka?

Občas se přihodí i situace, kdy se odkudsi stažená fotografie dostane až na tiskové materiály. Na tom by nemuselo být nic špatného – pokud by se nejednalo o brožuru vzdělávacího institutu a nebyla na ní modelka z poněkud lechtivějších scén.

Má fotobanka oprávnění od fotografa?

Kdo je uveden u fotografie jako autor, je tam vůbec nějaký? Pokud ano, je opravdu autorem snímku? A dal vůbec svolení k použití své fotografie? Hodně otázek, odpovědi chybí. Mnoho fotografií je na free fotobankách bohužel kradených.

Možná je do fotobanky nahráli lidé, kteří fotky někde stáhli. To prostě nemůžete vědět. Žádnou záruku či smlouvu k použití neočekávejte, fotky jsou zdarma.

Podívejte se, kde je vybraný snímek už vložený

Pokud se přes vše uvedené rozhodnete snímky z free fotobank používat, udělejte si alespoň rychlou rešerši. Fotku zdarma, která se vám líbí a chcete ji použít na svém webu, nejprve prožeňte dvěma nástroji:

A) TinEye.com

Vložte url obrázku do vyhledávače TinEye.com.

Vyhledávač obrázků TinEye.com

Pro příklad jsem použil snímek portrétu ženy před dřevěnými vraty z fotobanky Pixabay. Podívejte se, kde všude fotografii nástroj TinEye.com našel. Je k dispozici v mnoha free fotobankách. Ale do kterých ji tam opravdu autor nahrál? A nahrál ji tam vůbec autor? Má s modelkou uzavřenou dohodu o užití?

Výsledky z vyhledávače obrázků TinEye.com.

B) Google Images

Vložte url obrázku do vyhledávače Google Images – klikněte na ikonku foťáčku pro hledání pomocí obrázku.

Vyhledávač obrázků Google Images.

Pro příklad jsem opět použil snímek portrétu ženy před dřevěnými vraty. Podívejte se, na kterých webech fotografii Google našel. Možná už snímek, který hledáte, dávno visí i na webu vaší konkurence.

Výsledky z vyhledávače obrázků Google Images.

Nalezené fotografie z vyhledávače obrázků Google Images.

Lidé si pamatují fotografii dlouho

Dalším problémem může být, že zákazníci si vizuální obraz pamatují hodně dlouho. Možná v souvislosti s fotografií, kterou teď chcete z free fotobanky použít, před časem objevili nějakou jinou firmu, jinou službu. Třeba i v jiném oboru. Fotku viděli například v reklamě. A možná s tou službou měli dost negativní zkušenost.

Co se stane, když uvidí znovu stejnou fotografii u vás? Pravděpodobně si svoji negativní zkušenost spojí i s vámi.

Ještě máte chuť používat fotografie z free fotobank?

Odkud ale fotky pro podnikání brát, když ne zdarma z free fotobank?

Možnosti jsou asi jen dvě.

1) Fotografii si vytvořte

Když si fotografii vytvoříte, je to úplně nejlepší možnost. Snímek bude jen váš, nikdo jiný jej nebude mít k dispozici. Fotky budou mnohem více autentické a odpovídající tomu, co děláte.

2) Použijte placenou fotobanku

Jestliže fotit nechcete, anebo to neumíte, nemáte svého fotografa ani prostředky na něj, použijte snímek z placené fotobanky. Je jich k dispozici také dost. Jednu fotku seženete běžně i za 1 dolar, někdy ještě za méně. Postupně některé představíme.

Avšak i v případě použití snímků z placených fotobank je dobré pamatovat na výše uvedená pravidla a umět si dobře vybrat.

Hodně štěstí při výběru správných fotografií.

Přečtěte si také