V posledních měsících roku mívám víkendy často pracovní. Když na podzim skončí fotokurzová sezóna, tvořím víc ve studiu. Zpracovávám kupu fotografií, které jsem během roku v terénu pořídil. Jedním z výstupů jsou fotoobrazy. Seženete je u mě v několika podobách – tištěné na desce s dřevěným rámem, fotobrazy na plátně se skrytým rámem nebo vytištěné foto printy, jen vložené do rámečku s průhlednou krycí vrstvou. Podívejte se, jak vzniká fotobraz na plátně.
Poslední dobou častěji vyrábím obrazy na desce, které pak rámuju dřevěným rámem, ale občas dávám do kupy také fotoobraz tištěný na plátně. Běžné rozměry jsou 60 × 40 nebo větší 90 × 60 cm, případně jiné na přání. Jak fotoobrazy vyrábím?
Základem jsou samozřejmě kvalitní fotografická data. Je dobré vědět, jak fungují barevné prostory, jaké jsou odlišnosti zobrazení motivu na displeji monitoru a potom ve formě tiskového výstupu. Správná příprava je důležitá, jinak může být obraz nevýrazný nebo moc tmavý. To platí u barevných motivů i u této černobílé ukázky obrazu s motivem Bezdězu.
Tisková data s přesahem
Do profesionální tiskárny posílám připravená data v potřebném rozlišení, s informací, jak má být výstup rozměrově velký. Při výrobě fotoobrazu na plátně musím počítat s potřebným přesahem motivu i přes hrany obrazu. Je třeba, aby tomu odpovídal i vybraný motiv a nedošlo na stranách nevhodně k oříznutí vyfotografované scény. Existují však i možnosti, jak motiv přes hrany „nastavit“.
Využívám profi tisk UV inkousty na plátno z kombinace bavlny a polyesteru o gramáži 350 g/m2, případně tisk na pevnou desku. Inkousty v tiskárně hned po tisku vytvrzují speciální LED lampy. Plátno nebo i potištěná deska jsou odolné i mírné vlhkosti a otření. Přesto jsou obrazy určené pouze do interiéru.
A co obrazy ven?
Vyrábím i fotoobrazy určené do exteriéru. Jsou rovněž tištěné UV inkousty přímo na desku, ale místo dřevěného rámu používám odolný kovový.
Blindrám – rám, který není vidět
Pro výrobu foto obrazů na plátně používám podobné vybavení jako malíři. Základ tvoří takzvaný blindrám – skrytý rám. V mém případě z masivní borovice se zabroušenými hranami, aby nedošlo k poškození plátna. Každý rám si nejprve musím sestavit z jednotlivých lišt. Ty mi zasílají z výroby. Při sestavování rámu dávám pozor na pravé úhly, abych místo obdélníku nevytvořil kosodélník.
Potištěné plátno na rám napínám ručně, někdy si pomáhám napínacími kleštěmi. I zde platí pravidlo „dvakrát měř, jednou řež“. Než se pustím do práce, musím už mít vymyšlené, jak plátno na rám přesně upnu.
K fixaci plátna na rám používám čalounickou sponkovačku, podobným způsobem, jako když si malíři připravují plátno pro svou tvorbu. Avšak potištěné plátno je o něco tvrdší a pracuje se s ním trochu hůř než s plátnem malířským.
Nejtěžší jsou rohy
Postupně k rámu fixuju strany plátna, v poslední fázi rohy. Rohové partie jsou nejsložitější, protože je potřeba rohy správně složit a k rámu připevnit. Fixaci rohů plátna jsem se učil nejdéle a trvalo mi pár zničených pláten, než jsem se to konečně naučil a byl s výsledkem spokojen.
Klínky k vypnutí plátna
K čemu jsou ty malé klínky v rozích fotoobrazu na plátně? Má je každý lepší rám, na němž je plátno napnuté. Slouží ke správnému dopnutí plátna na rámu. To nesmí na rámu „plandat“, ale ani být moc přepnuté. Mohlo by prasknout, roztrhnout se. V profi rámu bývá klínků osm, v každém rohu dva. Poklepáním na ně dojde k mírnému roztažení spár mezi lištami rámu, čímž se plátno hezky dopne.
Tip pro dopnutí vašeho plátna či foto/obrazu
Máte doma plátno na stěně a už vám v rámu plandá? Jestliže vzadu na obrazu najdete podobné klínky, klepněte na ně v protilehlých rozích opatrně kladívkem. Tím se plátno dopne. Ovšem jen v případě, je-li plátno k rámu správně fixované a spony nepřesahují spáry mezi lištami.
Pilka na zavěšení
Po dopnutí plátna obraz kontroluju a když je vše v pořádku, na zadní stranu rámu přiklepnu závěsnou „pilku“. Obsahuje více zubů a poloh pro zavěšení – to kdyby nebyl obraz úplně dobře vyvážený. To se mi však většinou naštěstí nestává.
Signatura a popis na zadní stranu obrazu
Nakonec do pravého dolního rohu hodím speciálním popisovačem autorskou signaturu a na zadní stranu popis obrazu – výrobní číslo, název, označení autora a kontaktní web. Před předáním obraz balím do ochranné fólie, pozor dávám hlavně na rohy a předávám nebo posílám zákazníkovi. Hotovo!
Jak vidíte, proces výroby foto obrazu zabere dost času a úkonů, ale je to hezká ruční práce. Proměna prvotní myšlenky kompozice s fotoaparátem v terénu až po finální obraz na stěně mě baví o moc více, než jen sdílet fotky na sociálních sítích.
Jak vznikla fotografie Bezdězu?
Závěrem ještě doplňuju, jak jsem vytvořil fotografii Bezdězu. I když se může zdát, že jde o analogový záznam na fotografický film, i tento snímek jsem vytvořil digitálem. Nad Bezdězem byla pěkná mračna, ale v barevné verzi ne moc výrazná. Po základní úpravě v postprocesu jsem nasimuloval podobu jako ze starého černobílého fotografického filmu. Jak se vám líbí?
Tip na dárek: Pár hotových fotoobrazů mám skladem a můžete si je hned pořídit na mém shopu, anebo si objednat jiný vybraný motiv.
A nástěnný či stolní kalendář na nový rok už máte?