Jak tvořit a publikovat lepší, hezčí, zábavnější fotografie, které vám diváci pochválí? 1) Vžijte se do role režiséra svých fotografií, 2) Podívejte se na ně jako diváci v kině. Budou se vaše fotky lidem líbit nebo vytvoříte jen další „béčkový, céčkový, déčkový,…“ film? Přečtěte si krátkou úvahu a jeden tip v článku.
Znám mnoho fotografů, kteří jen plácají fotky. K ničemu. Nedá se na ně koukat. Fakt ne. Nejen, že jsou jejich snímky plné kompozičních i expozičních chyb, ale navíc jim úplně chybí „šťáva“. Jsou to fotky bez duše. Pouhé cvaky. V mnoha případech svým fotografiím ani nevěnují žádný čas v postprocesu. Jak v terénu „nakoupili“, tak „prodávají“ dál.
Taky takové snímky občas „cvaknu“. Ale nikde se jimi nechlubím. Mám je jen pro svoji dokumentaci místa, akce, nápadu. Šetřím tak svým divákům zrak i čas.
Auu! Bolí mě ego
Mnozí fotografové nafáranou hrubou foto surovinu sdílejí na sociální sítě před zraky tisícovek lidí, do skupin, komunit. Když se pak k jejich práci někdo konstruktivně vyjádří, naštve je to. Ego trpí, pláče, nadává.
Pokud jste v nějaké fotograficky zaměřené skupině, asi víte, o čem píšu. Občas to tam vře jak voda na knedlíky.
Žádný učený z nebe nespadl. Taky se pořád učím. Už desítky let. Spíš jde o to, že „cvakalisté“ jsou obdařeni 0 % pokory. A tak sypou a sypou dál své fotky.
Věřím, že jednou třeba dospějí do fáze, kdy si možná v duchu řeknou „Co když v té skupině mají přeci jen pravdu? Jak ale fotky k publikování vybrat, když jich mám tolik?“
Až taková situace nastane, tak se může hodit tip, který popisuji níže. Slouží totiž i pro mě – abych nikde nepublikoval foto plevel a stále na sobě fotograficky makal. Třeba se tip bude hodit i vám.
Co dělá režisér? Režíruje
Filmový režisér se stará o to, aby byl film co nejlepší. Aby herci hráli „na plné kule“, kameramani to všechno skvěle natočili, aby celý filmový štáb makal jak švýcarské hodinky. Třeba z toho bude nový filmový trhák!
Rejža ze sebe na place při natáčení vydá maximum. Proč? Myslím, že jeho cílem je tento cíl: Ať se snímek divákům líbí co nejvíce. Alespoň tak to vnímám já.
Úspěšnost publika = větší návštěvnost diváků v kině = větší výdělek a prestiž = příště bude rejža třeba natáčet ještě větší trhák, s lepší scénou, s hvězdným hereckým zastoupením.
Pokud je režisér šikovný, stane se časem jistě úspěšným, uznávaným.
Fotografové, no tak to prostě celé okopčíme, což?
Staňte se foto režisérem
Když to tak hezky funguje, proč takový přístup k tvorbě nepřevzít? Vždyť ve fotografování je to hodně podobné.
Úspěšnější fotky = větší uznání a úspěch u diváků = větší výdělek (pokud fotíte za kačky) = někdy příště možná budete fotit větší akce, portréty známějších celebrit, významná místa.
Samozřejmě záleží na fotografickém žánru, kterému se věnujete.
Jak by vaše fotka dopadla na premiéře v kině? Tleskali by vám nebo pískali?
Jste v terénu, fotíte scénu? Zastavte se na pár minut.
Podívejte se na scénu znovu a představte si, že vaši fotku, kterou se právě chystáte vytvořit, promítají pak všechna velká kina. Na obří plátno. V hledišti sedí tisíce diváků a pozorují, co jim pustíte za šlágr.
Přišli do bijáku na vaši fotku. S popcornem a colou v ruce. Zaplatili vstupné, museli si zajistit hlídání svých ratolestí u babičky.
Věnují vám svůj čas.
A za to všechno se chtějí bavit. Odpočinout si. Užít si to. Druhý den o vaší fotce vyprávět kolegům v práci u oběda.
Jak svoji fotku vidíte teď? Sedněte si, alespoň pomyslně, do hlediště. Na obřím plátně svítí vaše fotka. Chcete se na ni dívat?
Položte si otázku: Bude mít můj snímek u publika úspěch?
Pokud myslíte, že ano, tak proč?
A naopak – myslíte-li, že váš snímek mít úspěch na stříbrném plátně nebude, tak proč? Dá se fotka nějak vylepšit? Anebo je lepší rovnou změnit celou scénu, herce, prostředí?
Popřemýšlejte nad výsledkem ještě předtím, než zmáčknete spoušť.
Buďte režisérem své fotky. Myslete na diváky.
Dobré světlo!