Fotorada #24: Co je 18% šedá a proč je dobré to vědět?

24. 4. 2017

Fotit můžete hodně věcí. Mnohdy je však scéna trochu složitější a fotoaparát si s ní neví rady. Výsledkem je podexponovaná – moc tmavá nebo naopak přeexponovaná – příliš světlá fotka. Stane se to například v případě, kdy je na scéně více světlých míst než tmavých, anebo naopak. Je taky problém vyfotit třeba černocha před bílou stěnou nebo Seveřana před tmavou zdí. Zjistěte, proč to je problém a k čemu je 18% šedá.
Když fotografujete, foťák neví, na co se má v rámci nastavení správné expozice zaměřit, co je pro vás na fotce důležité. A tak pro jistotu udělá za všeho průměr.

Pokud fotíte scénu, kde je jen kousek trávy a hodně světlé oblohy, výsledkem bude příliš tmavá fotka. Foťák vše zprůměruje. Jak by taky mohl vědět, co je obloha a co ne?

Jestliže fotografujete tmavou zeleň v parku a oblohy je na scéně jen kousek, foťák to zase zprůměruje a tmavou zeleň nadměrně zesvětlí. Výsledná fotografie bude až moc světlá.

18% šedá – základ pro stanovení expozice fotoaparátů

Aby vůbec mohl fotoaparát alespoň odhadnout, jak má tmavost či světlost fotky nastavit, naučili jej výrobci vše průměrovat na 18% šedou barvu. Prostě zhruba na střed. Díky tomu je šance, že se trefí a fotografie bude v pořádku. Často se ale netrefí. V takovém případě musíte zasáhnout a nastavit korekci expozice do plusu či do mínusu. Jedině tak bude fotografie správně exponovaná – ani moc světlá, ani moc tmavá.

Jak fotoaparát vyhodnocuje scénu?

Fotoaparát všechny barvy, jasy a stíny na scéně hodí do svého vnitřního mixéru a smíchá je. Vznikne pomyslná šedivá hmota. Pokud je tmavší než 18% šedá, přístroj fotku zesvětlí. Jestliže je světlejší než 18% šedá, fotoaparát snímek ztmaví. Postupuje podle průměru, jak jej to naučili výrobci.

I když výrobci do foťáků vkládají velké množství vzorových snímků, jak by měla výsledná fotografie vypadat, a podle nichž by mohl fotoaparát expozici změřit správně, často to nefunguje. A fotka, pokud se spolehnete na automatiku, pak stojí za prdlačku. Musíte prostě zasáhnout a svému přístroji poradit, jak chcete scénu vyfotit.

Přemýšlejte jako foťák

Co s tím? Přemýšlejte jako foťák. Je-li scéna hodně světlá a je na ní dost světlé oblohy nebo světlých tónů, které mají být na fotce světlé, počítejte s tím, že ti je foťák bude chtít ztmavit. Nastavte korekci expozice do plusu, aby světlé tóny zůstaly správně světlé.

A naopak, je-li na fotografii hodně tmavých míst, tmavé tóny, které mají zůstat tmavé i na fotce, připravte se na to, že vám je fotoaparát zesvětlí. Nastavte korekci expozice do mínusu, aby tmavé tóny zůstaly správně tmavé.

Snažte se vždy na scénu podívat okem foťáčím. Předtím, než zmáčknete spoušť, posuďte, zda je poměr jasů a stínů, případně světlých a tmavých tónů vyvážený. Jestliže ne, proveďte ještě před expozicí korekci.

FUJIFILM ukáže výsledek ještě před zmáčknutím spouště

Některé bezzrcadlovky a pokročilé kompakty, například značky FUJIFILM, dokáží v hledáčku zobrazit výslednou fotografii ještě před tím, než zmáčknete spoušť. Dopředu je tak vidět, jestli bude fotka správně exponovaná. To ušetří hodně času i odpadních snímků určených k výmazu.

Rychlonávod na Adobe Lightroom Classic 2021.

Rychlonávod na Adobe Lightroom Classic 2021.

Přečtěte si také